Een vertrouwenspersoon is overbodig

Onderzoeken naar ongewenste omgangsvormen op de werkvloer zijn nep. Daarom zijn alle cijfers en publicaties over bijvoorbeeld pesten en intimidatie op het werk ook nep. Ik kom er wel een beetje laat achter want ik ga al maanden als extern vertrouwenspersoon de boer op om bij bedrijven de boodschap te verkondigen dat iedereen recht heeft op een veilige werkplek. Hoe dom kun je zijn.

Gelukkig wijzen veel ondernemers mij op mijn naïviteit door in onze gesprekken aan te geven dat de feiten anders liggen dan onderzoeken doen geloven. De cijfers van het ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid (SZW), waarin wordt aangegeven dat 1 op de 5 mensen zich slachtoffer voelt van ongewenst gedrag op de werkvloer, zijn nep. Dat onderzoekers van het CPB, TNO en het ministerie van SZW zich jaarlijks baseren op informatie van 45.000 werkende mensen zegt niks. Bijna alle ondernemers die ik spreek verzekeren mij namelijk dat ongewenst gedrag bij hen absoluut niet voorkomt. En zij kunnen het immers weten want zij werken dagelijks zij aan zij met hun medewerkers. Ook staat hun deur altijd open voor hen die even hun hart willen luchten. Bovendien zitten medewerkers niet te wachten op vertroeteling en is er niks mis met een beetje gezonde assertiviteit. Dat wordt door ondernemers juist gestimuleerd en in de meeste bedrijven kan en mag alles gezegd worden en is iedereen aanspreekbaar. Geen vuiltje aan de lucht dus. Je moet gewoon niet alles geloven wat er gepubliceerd wordt.

Een succesvolle ondernemer vertelde mij recent dat hij na een management- en HR-opleiding bij De Baak zijn personeel verontschuldigingen maakte voor het verwaarlozen van hun recht op een prettige werkplek. Hij heeft daarna professionals in dienst genomen om ervoor te zorgen dat iedereen tevreden is en blijft in zijn bedrijf. Verbijsterd over zoveel naïviteit hield ik, inmiddels zelf beter wetend, wijselijk mijn mond. Waarschijnlijk zijn de opleidingen van De Baak ook nep dacht ik op dat moment. In ieder geval op het gebied van ongewenste omgangsvormen in organisaties.

delen:  

ga terug